Hasznos tudnivalók
Hasznos tudnivalók, Jótanácsok
Analóg ( diagramtárcsára rögzítő) menetíró készülékek használatával kapcsolatos tanácsokat szeretnénk közreadni, melyek segíthetik mind a gépjárművezető, mind az üzembentartó munkáját egy-egy különleges esemény vagy egy esetleges hatósági ellenőrzés során.
Diagramtárcsa azonosítása
Mielőtt a gépjárművezető megkezdené munkáját ellenőriznie kell, hogy a rendelkezésére álló diagramtárcsa használható-e az adott menetíró készülékben.
Hogy teheti ezt meg?
Minden tachográf készülék rendelkezik európai típusbizonyítvánnyal, melynek számát a készüléken kötelezően fel kell tüntetni. Ez a jelzés a következő formában látható a berendezésen:
Pl.:
Jelentése:
e = Európa
1 = Németország
57 = Típusengedély száma
Ezen jelzéseket különböző számkombinációkban megtalálhatjuk minden diagramtárcsa hátulján is. Amennyiben a tachográf készüléken található jelzést megtaláljuk a tachográf korongunkon is, akkor az egyik feltétel teljesült ahhoz, hogy használhassuk.
A másik kritérium a készülék méréshatárának ( 100, 125, 140, 180 km/h ) és a korong méréshatárának egyezősége. A készülék méréshatára szintén fel van tüntetve a számlapján vagy az adattáblán.
Amennyiben a két feltétel együttesen teljesül akkor a diagramtárcsa abban a készülékben használható!
Miért szükséges mind a két feltétel? A készülék típusjelzése csak a kivitelére ( kerek vagy rádió formátumú, fordulatszámmérős, ADR-es kivitelű ) utal, a méréshatárra azonban nem! Azonos kivitelű készülékek többféle méréshatárral is készültek. Ezért fontos az, hogy a tevékenység megkezdése előtt a gépjárművezető ellenőrizze a használni kívánt diagramtárcsát. Különösen abban az esetben, ha egy műszakon belül több gépjárművel közlekedik, hiszen a tachográf korongot magával kell vinnie a következő járműbe és amennyiben a diagramtárcsa az adott készülékben használható, ugyanazon korongon kell, hogy rögzítse további tevékenységeit is!
Diagramtárcsa kitöltése / Tachográflap kitöltése
Milyen adatokat kell, hogy tartalmazzon egy szabályosan kitöltött tachográflap?
Ha elromlott a tachográf
Mi a teendő, ha elromlott a menetíró készülék?
A tachográf készülék üzemképtelensége esetén a gépjárművezetőnek az adatrögzítő lap ( digitális tachográf esetén adatrögzítő szalag ) hátulján található diagramm megfelelő rovataiba időhelyesen rögzítenie kell az aktuális tevékenységeit ( Vezetési-, egyéb munka-, készenléti-, pihenő idő, megszakítás ). Így folytathatja tevékenységét a javítás megkezdéséig, az alábbi feltételek mellett.
A tachográf készülék javítása a 124/2005 (XII.29.) GKM rendelet 6§. 6-7.bekezdése értelmében a fuvarfeladat befejezését követően haladéktalanul, de legkésőbb a meghibásodás után egy héttel az arra feljogosított javítószervizben megtörténjen. (A javításra feljogosított szervizekről a területileg illetékes megyei Közlekedési Felügyeletek felvilágosítást adnak.) A jármű hibás menetíró készülékkel új fuvarfeladatot nem kezdhet meg. Amennyiben a jármű egy héten belül nem fejezi be fuvarfeladatát, a gépjárművezető kötelessége a menetíró készülék – fuvarfeladat megszakításával történő- javíttatása.
Diagramtárcsa rajzolatok / Tachográflap rajzolatok
Milyen adatokat rögzít a menetíró készülék?
Letölthető fájlmellékletben bemutatjuk, hogy milyen típusú rajzolatokat készít egy automata működésű tachográf készülék az adatrögzítő lapra. Felvetődik a kérdés, hogy miért automata ? Az Európai Unió területén csak olyan menetíró készülékkel szerelt jármű helyezhető forgalomba ill. tartható üzemben, mely a vezetési időt a gépjármű megmozdulása esetén automatikusan rögzíti. A gépjárművezetők körében sajnos elterjedt az, hogy a tachográf készülék – mivel automata - semmilyen kezelés nem igényel munkájuk végzése során. Ez nem így van! A gépjárművezetőnek a vezetésen kívül végzett egyéb tevékenységét a tachográf készüléken található ún. tevékenység kapcsoló megfelelő beállításával kell rögzíteniük. A különböző beállítások különböző rajzolatokat eredményeznek a tachográf korongon.
A készülékeken a három beállítható tevékenység :
Pihenőidő | |
Készenlét ( rendelkezésre állási idő) | |
Munkaidő ( Vezetési időn kívüli egyéb munkavégzés) |
A különböző jelzések bővebb leírását megtalálhatja a Jogszabályok menüpont alatt található 2005. évi XI. törvényben.